شهید صدر

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

متوجه باشیم که :

20 خرداد 1398 توسط انسيه حمزه لو

مردم را علم اداره نمی‌كند. مردم را اخلاق اداره می‌كند. اكثری مردم اهل تحقیق و دقتهای علمی نیستند. شما حالا خیلی محقق شدید؛ فقط به درد حوزه و دانشگاه می‌خورید. مردم از خلق و روش و منش بهره می‌گیرند.

    

شما دقیق‌ترین مسائل فلسفی یا كلامی یا فقهی یا اصولی را به بازار عرضه كنید خریدار ندارد؛ اما وقتی مؤدب بودید در برخوردتان در رفتارتان؛ در گفتارتان؛ در نوشتارتان، مردم متأثر می‌شوند. لذا معاذ می‌گفت كه آخرین سفارش پیامبر این بود كه «أحسن خلقك للناس»

 

 نظر دهید »

اخلاقی

18 خرداد 1398 توسط انسيه حمزه لو

برنامه‌ريزي موفق در دروس و سير و سلوك معنوي مبتني بر چند اصل است:

1. تعيين اهداف. پايه و اساس موفقيت در هر زمينه‌اي برنامه‌ريزي است و اصل اوليه در برنامه‌ريزي تعيين هدف مي‌باشد. بنابراين طلبه بايد سعي كند هدف مشخصي براي خويش ترسيم نمايد، چه مسأله‌اي باعث شده كه دروس حوزه را انتخاب نمايد؟ وقتي توانست هدف از طلبه شدن و انتخاب دروس حوزوي را براي خويش ترسيم نمايد، براساس آن مي تواند هم در زمينة درسي و هم در زمينة سير و سلوك، برنامه‌ريزي موفقي داشته باشد. يكي از آسيب‌هاي اصلي برخي طلاب كه باعث افت تحصيلي و عدم موفقيت آنان در سير و سلوك مي‌شود، همين مسأله است، يعني بعد از مدتي ماندن در حوزه هدف اصلي خويش را فراموش مي‌كنند لذا نمي‌توانند در زمينة تحصيلي و سير و سلوك، برنامه‌ريزي موفقي داشته باشند.
2. طبقه‌بندي و اولويت‌بندي اهداف. دومين اصل اساسي در برنامه‌ريزي اين است كه اهداف به صورت مشخص و كاربردي تعريف شده و به اهداف بلندمدت و كوتاه‌مدت طبقه‌بندي شود. يكي از نظريه پردازان در اين خصوص معتقد است(1) كه هدف‌ها بايد به «ايده‌آل‌ها» و «فعاليت‌ها» تحليل شوند، ايده‌آل‌ها همان اهداف بلند مدت و نهايي است امّا فعاليت‌ها، اهداف كوتاه‌مدت و راهكار‌هايي هستند كه زمينة رسيدن به اهداف اصلي را فراهم مي‌سازد. هدف اصلي و بلندمدتي كه يك طلبه در نظر گرفته است، عبارت است از خودسازي، رسيدن به كمال و سعادت و هدايت ديگران امّا اهداف كوتاه مدت و عواملي كه انسان را به اين هدف ارزشمند مي‌رساند عبارت است از فراگيري فقه و اصول، آشنايي با معارف اسلامي كه خود زمينه‌اي است براي عمل كردن و عبادت و خودسازي. بنابراين در برنامه‌ريزي خويش هم بايد به اهداف بلند مدت و اصلي توجه نمود و هم اهداف كوتاه‌مدت و وسيله‌اي. طلبه هيچگاه تحصيل و درس خواندن را هدف اصلي خويش قرار نمي دهد زيرا تحصيل مقدمه سير و سلوك است،(2) و ارزش ذاتي ندارد.
3. تلاش و كوشش و توكل به خداوند در رسيدن به اهداف: بايد توجه داشت كه بخش عمدة كار تحصيل و موفقيت در دروس حوزه، به تلاش خود افراد و ميزان توكل آنها بستگي دارد. امور ديگر مثل استاد، هم بحث، برنامه درسي و… جنبة كمكي دارند. پس هم بايد انگيزه را تقويت كرد و هم با تلاش و پشت‌كار و توكل به خداوند، برنامه منظمي براي خويش هم در تحصيل و هم در سير و سلوك در نظر گرفت و به آن با قاطعيت عمل كرد.
عوامل موفقيت در برنامه‌ريزي تحصيلي: يك طلبه در برنامه‌ريزي تحصيلي بايد ملاك‌ها و راه‌كارهاي زير را در نظر داشته باشد.
1. در برنامه تحصيلي خود علاوه بر فقه و اصول، موضوعات ديگري مانند تفسير، فلسفه، كلام،‌ جامعه‌شناسي، روان‌شناسي… را نيز به حسب علاقة مورد توجه قرار داده و فرا بگيرد.
2. در هر درسي به خصوص فقه و اصول (كه دروس اصلي حوزه هستند) با انگيزه و آمادگي كامل شركت نمايد.
3. پيش مطالعه داشته باشد. نقش پيش‌مطالعه در موفقيت و پيشرفت تحصيلي از آن جهت است كه چارچوب اصلي بحث را در اختيار طلبه قرار مي‌دهد و با آمادگي كامل مي تواند آنچه را استاد مي‌گويد فرا گرفته و به صورت منطقي طبقه‌بندي نمايد.
4. حضور در درس. در برنامه‌ريزي تحصيلي خويش، ساعات درسي را فقط به درس اختصاص داده و هيچ برنامه ديگري را در آن ساعت در نظر نگيرد.
طلبه بايد در حضور استاد با دقّت‌نظر فراوان مترصد باشد تا نكته‌هاي مهمي را كه مطرح مي‌شود به خوبي فرا گيرد. در حضور استاد هرگز حالت ركود به خود نگرفته و نگويد كه من مطالب استاد را مي‌نويسم و بعد مي‌روم آن را مي‌خوانم و روي آن فكر مي‌كنم بلكه بايد تلاش كند در همان كلاس درس، مطالب استاد را تجزيه و تحليل نمايد.
5. نكته ديگر مطالعه درس است. مطالعه در صورتي مي‌تواند مفيد باشد كه با تمركز حواس و همراه با خلاصه‌نويسي مطالب هر درس، يادداشت‌برداري و طرح سؤال و تفكر دربارة مطالب كتاب انجام شود.(3)
6. مباحثه. مباحثه در موفقيت تحصيلي نقش كليدي دارد چرا كه به تفكر عمق مي‌بخشد. گاهي طلبه در مطالعه به برخي امور توجه نمي‌كند ولي در مباحثه در سايه همفكري با هم بحث خود به مطالب تازه‌اي پي مي‌برد.
عوامل موفقيت در سير و سلوك: برخي از راه هاي موفقيت در اين راه بدين قرار اند:
1. اخلاص. انسان وقتي مي‌تواند وظايف خود را به درستي انجام دهد و در سير و سلوك موفق شود كه اخلاص داشته باشد. اگر كمبودها و نارسايي‌هايي وجود دارد، به دليل جهل و هواي نفس است، پس بايد از هواي نفس به دور باشيم. شرط اخلاص اين است كه كار و تحصيل و عبادت ما براي خدا باشد و اين انجام نمي‌شود مگر آن‌كه دلبستگي به دنيا كم شود.
2. ارتباط با خدا و توسل. بايد هميشه به ياد خدا بوده،(4) چون ياد خدا موجب آرامش(5) و وسيله اجتناب از گناه و عامل موفقيت در تحصيل و عبادت است.
3. اهتمام به عبادات واجب به خصوص نماز. همه به خصوص روحانيون كه مشغول تحصيل علوم ديني هستند بايد عبادات واجب را انجام دهند و يكي از عمده‌ترين عبادات واجب، نماز است، طوري برنامه‌ريزي كنيم كه نماز را در اول وقت و با رعايت شرايط آن به جا آوريد. «مرحوم علامه طباطبايي و آيت‌الله بهجت از استاد اخلاق خود مرحوم حاج ميرزا علي آقا قاضي نقل مي‌كردند كه: اگر كسي ملتزم شود كه نماز خود را اوّل وقت بخواند من ضمانت مي‌كنم كه به مقامات بسيار عالي برسد و اگر نرسيد به من لعن كند.(6)
4. مطالعة كتاب‌هاي اخلاقي وعمل به مطالب آن‌ها: يكي از كتاب‌هاي اخلاقي همچون معراج السعادة را روزانه به مدت پنج دقيقه مطالعه كرده و سعي كنيم به مضامين آن عمل نمائيم. اين دستورالعملي است كه حضرت آيت‌الله بهجت به كساني كه خواستار سير و سلوك بوده‌اند معرفي كرده‌اند.

 

 نظر دهید »

اخلاقی

01 بهمن 1396 توسط انسيه حمزه لو

**** الهم لا تفضحنی یوم القیامه علی رئوس الاشهاد ***

قلب خانه ملائکه است، صفات رذیله مثل سگ‎های پارس کننده‎ای هستند و ملائکه در خانه‎ای که سگ باشد وارد نمی‎شود.

 آن شیطانی که مسئول نماز شب است از همه قوی‎تر است در وسوسه کردن. اما نسبت به مخلصین اسلحه‎اش کارگر نیست. مواظب آن شیطان باشید.

چه زیبا فرمودند استاد انجا که فرمودند :

هی در صدد نباشید روایت بنویسید و علم دیگری یاد بگیرید، باید عمل هم با آن همراه باشد. اگر به دانستنی‎هایتان عمل نکردید هر روز از پروردگار متعال دورتر می‎شوید

                                          بارالها توفیق عمل خالص را روزیمان کن

 نظر دهید »

اخلاقی

01 بهمن 1396 توسط انسيه حمزه لو

بسم الله الرحمن الرحیم

بیایید چند دقیقه وقت بگذاریم و به مطالب ذیل بندیشیم  تاشاید عمل کنیم :

1- شب زنده داری بر عمر و روزیتان می‎افزاید.

۲- پیامبران و اوصیاء الهی برای این که طمعی به بیت المال نداشته باشند هر کدامشان مشغول کاری بودند.

. ۳- عاقل بدون ایمان، شیطان است.

۴- عمر شما در اثر خدمت به مردم زیاد می‎شود.

۵- اگر خدا را می‎خواهی باید از خودیت خودت بگذری.

۶- باید عمل به دستورات و اوامر معصومین سلام الله علیهم کرد، نه این که ما بتوانیم مثل آنها بشویم.

۷- حضرت ملک الموت علیه السلام به صورت عمل خودمان ظاهر می‎شود..

۸- در اولین قدم سیر و سلوک، پروردگار متعال آزمایش را شروع می‎کند.

۹- مقام مراقبه یعنی این که سالک تمام و کمال در محضر و حضور حضرت حق قرار دارد..

۱۰- اول سفر الی الله سحرخیزی است.

۱۱- وسایل وصال به مطلوب را نیز باید دوست داشت.

۱۲- تنها راه تشخیص وسوسه شیطانی از نفحات قدسی مراقبه است.

۱۳- اگر تحصیلات علمی شما با علم اخلاق توأم نباشد، منقطع می‎شود.

۱۴- خدای متعال می‎فرماید: ای دنیا! خدمتگزار باش کسی را که خدمتگزار من است. یعنی کسی که (همّ او واحد است) و آزار بده کسی را که خدمتگزار توست.

۱۵- هر انسانی یک تکلیف اجتماعی دارد و یک تکلیف انفرادی.

۱۶- دین، عمل به بندگی حضرت حق است.

۱۷- اگر سالک بداند که در شناخت پروردگار چه چیزی نهفته است دیگر به زرق و برق دنیا اهمیت نمی‎دهد.

۱۸- اگر از باب رحمت حق، قصد ورود دارید، باید کمی پول خرج کنید و به فقرا و مسکینان  و یتیمان کمک کنید.

۱۹- موسی علیه السلام ده سال در مدین، شاگردی کرد و استاد شد. بدون استاد نمی‎شود سیر کرد.

۲۰- اگر اراه کنی که خودت را حفظ بکنی پروردگار هم در هنگام ارتکاب به معاصی برای تو ایجاد مانع می‎کند.

۲۱- اگر آن دین خالص در قلب ما وارد شود تمام آن شلوغی‎ها از قلب مفارقت می‎کند. پس دلیل شلوغی قلبی من اینست که از دین خالص در آن خبری نیست.

۲- رسول اکرم صلی الله علیه و آله می‎فرمایند: اگر کسی ما را دوست دارد باید به دستورات ما عمل کند آیا کافی است کسی بگوید من علی را دوست دارم ولی فعال نباشد و عمل به فرمایشان ایشان نداشته باشد؟.

۲۳- باید نه آنقدر تنبل باشید که مردم بگویند کلّ [وبال] بر جامعه است و نه آنقدر فعالیت در دنیا داشته باشید که عرف بگوید چهار دست و پا افتاده روی دنیا.

۲۴- روش رسول اکرم صلی الله علیه و آله از طریق اخلاق عملی است. علم رسول خدا علم رهبانیت نیست.

۲۵- علم حقیقی علمی است که انسان را به هدایت خاصه راهنمایی کند. علمی است که او را به احوال دلش آگاه بکند.

۲۶- خداوند متعال از جهل نمی‎گذرد.

۲۷- حب دنیا و حب خدا در یک دل جای نمی‎گیرد. باید از یکی از آنها گذشت.

۲۸- خوش خلقی، خوی حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله است، مردم را با اخلاق عملی و با روی خوش به اسلام دعوت کنید.

۲۹- گمشده مؤمن حکمت و دانش است. این از ملاقات با امام زمان (عج) بالاتر است.

۳۰- علم را برای عمل کردن یاد بگیرید. علت عدم رسیدن ما به مقامات عالیه اینست که ما عمل در کلاس‎های قبل نکردیم.

۳۱- امر آخرتتان را اصلاح کنید تا امورات دنیای شما اصلاح شود.

۳۲- آنچه که شما در سفر آخرت همراهتان دارید علم و عمل صالح خود شما است.

۳۳- قدم به قدم عمل خود را با فرمایشات معصومین سلام الله علیهم منطبق کنید.

۳۴- تنها یاور شما در مواجهه با حضرت ملک الموت سلام الله علیه عمل صالح شماست.

۳۵- تعلقات است که مانع پرواز انسان می‎شود.

۳۶- توفیق شما در سیر الی الله منوط به اینست که چقدر به افراد جامعه احسان می‎کنید و این در رأس امور است.

۳۷- اهل بهشت حسرت هیچ ساعتی از عمر خود را نمی‎خوردند، الا ساعاتی را که در دنیا در غفلت بودند و ذکر پروردگار متعال را نکرده بودند.

۳۸- آن نیرویی که بتواند شما را در مقابل شیطان و نفس محافظت کند محبت به پروردگار متعال است

۹- مباد نعمت‎های خدای متعال شما را مغرور کند۰

۴۰- اگر بخواهید از دنیا استفاده کنید باید اول از پله آخرت شروع کنید.

۴۱- تا زمانی که توجه به حضرت حق دارید در رحمت خداوند متعال هستید.

۴۲- ابلیس شاگرد نفس است، اگر شما بخواهید این نفس را که استاد شیطان است بکوبید و رامش کنید باید خود را فقیر کنید، باید خودتان را در مقابل عظمت حضرت حق هیچ بدانید.

۴۳- بعد از این مرحله، مرحله شب زنده‎داری است. این دو راه، راه مبارزه با نفس است.

 

 نظر دهید »

اخلاقی

01 بهمن 1396 توسط انسيه حمزه لو

سخنرانی حضرت آیت الله جوادی آملی (حفظه الله )

در جمع طلاب و استادان مدرسه علمیه دارالسلام

٩٤/٥/٥

: وجود مبارک امام صادق(ع)، روایتی دارد که نشان می‌دهد طالبان علوم الهی به منزله‌ی یوسفانِ یعقوب(ع) هستند. در قرآن کریم از جریان یعقوب(ع) و یوسف(ع)، سخن مبسوطی به میان آمده است و چون وجود مبارک یعقوب(ع) به فراق یوسف(ع) مبتلا شد، شِکوه‌اش را به ذات اقدس الهی عرضه کرد: (إِنَّما أَشْكُوا بَثِّي وَ حُزني‏ إِلَى الله) (یوسف:86)؛ یعنی اندوه خودم را در اثر فراق فرزندم یوسف (ع) به پیشگاه خدای سبحان می‌برم. حضرت یعقوب(ع) ، فرزندان فراوانی داشت، اما این سخن را تنها درباره یوسف (ع) گفته است. وجود مبارک امام صادق (ع) نیز وقتی به طالبان علوم و شاگردان مخصوص خود می‌رسید، همین جمله را می‌فرمود: «أَشْکُو إِلَى اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَحْدَتِی وَ تَقَلْقُلِی‏». من از تنهایی؛ از این که حوزه علمیه ندارم، از این‌که مدرسه ای ندارم، از این‌که این طاغوت به من اجازه‌ی ساختن مدرسه نمی‌دهد تا طلبه‌ها را آن‌جا جمع کنم، از این‌که خودم حجره‌ای ندارم که همان‌جا ساکن باشم، شکایتم را به خدای سبحان عرضه می‌دارم. پس معلوم می‌شود عزیزانی که مثل شما هستند، به منزله‌ی یوسفِ حضرت یعقوب‌اند. هیچ فرقی هم بین وجود مبارک امام صادق (ع) و امام زمان(عج) نیست. الآن هم وجود مبارک امام زمان(عج) همین حرف را می‌زند، می‌فرماید: «ای کاش مدرسه‌ای بود، خودم آن‌جا حضور می‌داشتم، شما را آن‌جا جمع می‌کردم و برای شما تدریس می‌کردم».

***خداوندا  روزی مان کن  خوب شاگردی کنیم .***

 نظر دهید »

اخلاقی

02 آبان 1396 توسط انسيه حمزه لو

امام علی علیه السلام :

 مَنْ جَعَلَ الْحَمْدَ خِتامَ النِّعْمَةِ جَعَلَهُ اللّه ُ سُبْحانَهُ مِفْتاحَ الْمَزیدِ؛ هر کس شکرِ خدا را پایان نعمت قرار دهد، خداوند سبحان آن شکر را کلید افزایش نعمت ها قرار خواهد داد.( غررالحکم، ح  8889)

 

 نظر دهید »

اخلاقی

02 آبان 1396 توسط انسيه حمزه لو

 تازمانیکه  به حضرت حق توجه دارید در رحمت خداوند متعال هستید .

 نظر دهید »

روزی یک نکته

15 مهر 1396 توسط انسيه حمزه لو

اول سفر الی الله سحرخیزی است.

 

 نظر دهید »
خرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

شهید صدر

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • تربیت فرزند
  • اخلاقی

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس